teamjl.webblogg.se

Grind och uteritt

Kategori: Dagens ridpass

I fredags knallade vi upp till utebanan tillsammans med Johanna & C som trimmade dressyr, vi nöjde oss med att longera lite över bommar. Går jättebra i skritt och trav, önskar dock att hon skulle söka sig mer neråt men det kommer väl. Provade med två galoppbommar men det blev lite jobbigt med avståndet, ska lägga fram en nästa gång bara. När hon tycker att det blir för jobbigt tvärnitar hon så då får man börja om med lite skritt och trav och sen försöka sig på det svåra igen. Låg en grind ute så jag släpade fram den och lutade den mot några bommar så fick hon trava över den med, inga problem.
 
Igår så hade vi inget sällskap men jag red ut själv, jag hade tänkt mig att skritta en runda lugnt och fint, slutsats på det? Safari tycker att skritt är en överskattad gångart. Hon blev lite skuttig och busig efter ett tag så då är det bättre att trava så att hon håller sig på mattan, fick till och med ta några behärskade galoppsprång i en backe. När hon har fått trava på en stund så slappnar hon av så fint och vill ha mer tygel så att hon kan gå i en låg och lång form, vilket jag ser som en bra grej. En nackdel med stallet vi står i är att man måste ut på trafikerad väg vilken runda man än ska rida, men S brukar sköta sig bra i trafiken men blir lite nojigare när hon är ensam. Men bilarna var snälla och saktade av igår så det gick bra!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: