teamjl.webblogg.se

Låt mig presentera...

Kategori: Stallsnack

... Safaris Appearance! 
Det är väl på tiden efter nästan tre veckor hos mig. Den här lilla damen är ett fullblodssto på fyra år, efter en av nordens bästa häcklöpningshingstar Final Appearance. Hon har startat några gånger men skulle inte bli någon derbyvinnare så jag köpte henne som ridhäst. Upplevde henne som väldigt lyhörd och känslig när jag provred (efter två år av sparsam westernridning i Texas, kände mig rätt så ringrostig). Hon har startat tre förjakter nu i höst, så hon har gått debutantfälttävlansbana och hoppar tydligen allt, vilket låter lovande . Jag tyckte dock att hon var väldigt mager och omusklad så jag har inte gjort så mycket med henne än. Har vart ute och skrittat henne två gånger med sällskap, hon har lullat på långa tyglar, blivit lite fart på henne när hon ser kor men annars lugn. Annars har hon mest fått gå och äta hö dygnet runt, och har redan lagt på sig lite. 

Så även om hon va kolugn när hon stod hos sin tränare, inga problem att vara själv i stallet eller rida ut själv på så har hon vart lite hispigare hos mig. Vilket inte är så konstigt när hennes enda trygghet är dom andra hästarna innan hon känner sig hemma med mig och miljön. Så planen är att ta det lugnt och börja om lite på nytt nu när stallet blir klart. Och öva på att lyfta bakhovarna, när jag skulle göra det så tyckte hon att det var en bra idé att sparka för att sedan slita sig och göra sönder grimman... Antingen testade hon mig eller så är hon öm i ryggen/bakkärran. Hon visar tydligt ogillande så fort hon ser sadeln (inga problem nörden har kommit på) vilket också kan vara för att hon har lite ont, eller bara gamla ovanor. Så det blir att ta det lugnt och se om det blir bättre annars får jag ta ut någon som kan kika på henne. 
Två nya fina Amigotäcken har lillan fått, bästa täckena! 
Traktorer är spännande ;)
Hoppas kunna komma igång och träna lite till våren och betäcka henne med Fango. Är i ett känslomässigt krig hela tiden, allt det här skulle vart Sensation men hon kommer inte tillbaka. Och det är som ett slag i magen varje dag. 

Fiona är hemma!

Kategori: Stallsnack

I måndags förra veckan (hjälp vart tar tiden vägen) hämtade jag hem Fiona som har vart utlånad i 2 1/2 år. Har saknat henne massor så det är så skönt att ha henne hemma igen. Vi har inte hunnit ut på någon premiärtur än men får försöka klämma in det i helgen. Just nu sitter jag på tåget mot Stockholm, ska stå i Anglomontern på SIHS i morgon, så roligt!